מסמך ה-10 מיליון באתר ארכיון המדינה אוסף הצילומים הייחודי של זולטן קלוגר
גנז המדינה ד"ר יעקב לזוביק: "אנחנו גאים שפתחנו עשרה מיליון עמודים ראשונים ונמשיך לפרסם יותר ויותר מסמכים"


לפני כשנה עבר ארכיון המדינה מהפך והחליף את שירותיו לשירות מקוון, מאז עמלים בארכיון בסריקת המסמכים בזה אחר זה. לשם כך הוקמו בארכיון המדינה תשתיות טכנולוגיות חדשניות והופעלו שיטות עבודה ייעודיות. מידי יום נסרקים למעלה מ- 120,000 עמודים הכוללים מסמכים, תמונות, מפות ואלבומים, מהתקופה העותומנית ועד היום. השבוע הגיע אתר ארכיון המדינה להעלאת המסמך העשרה מיליון.

רק לאחרונה הוצגו יכולות הארכיון והאתר בעת פתיחת חומרים ארכיוניים הקשורים בפרשת היעלמותם של ילדי תימן ואחרים. בין עשרת מיליון העמודים ניתן למצוא התכתבויות של גורמים שונים עם ראשי הממשלות תיקי התאזרחות לפי שמות מסמכים בנושאי חינוך נושאי בריאות, מאות סרטי וידאו, עשרות אלפי תמונות סרוקות ועוד ועוד.

"לאחר הסריקה יש לבצע פעולת בדיקה לפני שניתן לפתוח את החומר בפני הציבור ולכן רק 20% מהחומר שכבר נסרק נמצא גם באתר" מציין ד"ר יעקב לזוביק, גנז המדינה, "ואולם אנחנו פועלים בהתמדה לבדיקה והעלאה של חומרים נוספים, וגאים שפתחנו עשרה מיליון עמודים ראשונים. מי שמבקש לראות חומרים שטרם נבדקו, נפעל על מנת להעלותם בהקדם. רק השנה פתח ארכיון המדינה למעלה מ-20,000 תיקים שהוזמנו ואנחנו נמשיך לפרסם יותר ויותר מסמכים".

את מסמך העשרה מיליון בחר ארכיון המדינה להקדיש לאוסף הצילומים של זולטן קלוגר: כאן

רקע:

זולטן קלוגר נולד בעיר קצ'קמט שבהונגריה, ב-8 בפברואר 1896, למשפחה יהודית מתבוללת. בשנות העשרים לחייו עבר קלוגר לברלין ועבד כצלם עיתונות עבור העיתוןBerliner Illustriete Zeitung, מן הגדולים והחשובים שבעיתוני גרמניה. קלוגר הכיר בברלין את נחמן שיפרין, בעליה של סוכנות הצילום Presse Photo Ltd, שסיפקה צילומי עיתונות לארצות-הברית ולאירופה כולה, והחל לעבוד עבורו.

ב-20 באוקטובר 1933 הגיעו זולטן קלוגר עם נחמן שיפרין לארץ-ישראל, וכבר ב-6 בנובמבר אותה שנה הודיע נחמן שיפרין, על הקמת סוכנות בשם: "Orient Press Photo". סוכנות זו שימשה כסניף של ה- "Presse Photo" הברלינאית, ועסקה בדיווח באמצעות תמונות ובכל הנושאים האקטואליים במזרח הקרוב וכן בתיעוד חיי היומיום, וכל זאת תחת ניהולו של זולטן קלוגר.

קלוגר הביא עימו ארצה מברלין ציוד צילום משובח, שהיו יקרים וקשים להשגה בארץ-ישראל, ובתוך זמן קצר הוא הפך לצלם העיקרי שעבד עבור המוסדות הלאומיים בארץ-ישראל. ל"חברה מזרחית לצילומי עיתונות היה מונופול מעשי (ולא חוזי) על העשייה בתחום במשך תקופה ארוכה.

בשנת1958 עזב קלוגר את ישראל, וניתק כל קשר עם הארץ, הוא נפטר ב-1977.

שני אלמנטים מרכזיים מייחדים את צילומי קלוגר: איכות טכנית גבוהה וסגנון "כמו תיעודי", מבויים. תצלומים אלה, אשר נעשו בשירות המוסדות הלאומיים העבריים, חברות ואישים מן היישוב העברי בארץ-ישראל ואחרים, משקפים באופן רחב ביותר את החיים בארץ-ישראל ביישוב העברי בשנות השלושים והארבעים.